Jeg beskæftiger mig i tankerne med flere lag i maleriet, lag som kommenterer hinanden. Det er en slags indholdsmæssig collageteknik, et entfernungsgreb som peger på værket som værk. Det nye metalag kan fx være et grafisk lag, være malet med en anden teknik, som Jorns 'Foruroligende ælling' hvor han maler en ællingelignende abstrakt figur på et guldaldermaleri med naturmotiv, eller det kan have et andet billedindhold, som man ser det i fotografiske dobbelteksponeringer. Måske en voldsom farvekontrast, og typisk en voldsom formkontrast. En streng geometrisk form på en urolig flade strammer maleriet op, og som jeg netop har set det i mit eget arbejde, brydes kompositionen op, ned eller sammen af diffuse, urolige former. Det er en mere intellektuel teknik eller tilgang til billedet, som stiller helt anderledes end det intuitive maleri, og minder mere om designprocessen, hvor der er begrundelser for alt. Risikoen for billigt effektjageri er i højere grad til stede, men resultatet kan rigtignok også være stimulerende.