Mest arbejdsrelateret. Tanker fra designeren til virksomhedsejeren, iværksætteren eller kollegaen.

Hen over weekenden har jeg arbejdet meget på Mikkels hjemmeside. Jeg føler mig efterhånden hjemme ved at arbejde med CSS, og er klar til at skrive lidt om det på min egen hjemmeside, som er under opbygning. Jeg viste den frem for ham.

I den forbindelse gjorde Mikkel mig opmærksom på min tendens til at nedgøre mit eget arbejde - i ærlighedens navn, naturligvis! I kraft af at manden kender mig vældig godt og ved hvad jeg egentlig mener med det jeg skriver, fik han mig til at indse, at det er muligt at give udtryk for tvivl og efterrationalisering uden at efterlade en smag af fortrydelse i munden. Jeg så pludselig, at jeg har skrevet at jeg ærgrer mig over et eller andet. Det passer jo ikke engang. Jeg går ikke og ærgrer mig over at et eller andet skulle have været gjort anderledes.

Til gengæld bliver jeg ved med at revurdere mine ting, selv om de er realiseret år tilbage. Heri ligger der en værdi, som man bla. nyder godt af som kunde hos mig. Tingene forbliver i udvikling, i en fortløbende proces. Ihvertfald når det gælder identitetsdesign.

Som selvstændig er det svært at give mig selv ordentlige arbejdsbetingelser, fordi jeg næsten er nødt til at kunne tilbyde de samme ting som et full-size reklame- og designbureau - og ikke mindst på samme tid. Hvordan jeg får forhandlet mig til den tid jeg har brug for til et job, når jeg samtidig skal overbevise en ny kunde om at jeg kan konkurrere på effektivitet med en større tegnestue, har jeg i øjeblikket ingen idé om. Jeg ved, at jeg er den rette til at lave fx en bog, Mikkel er ved at skrive, men jeg frygter, at mit pralemateriale ikke er overbevisende nok. Og selv når resultaterne siger det selv, er der tvivl om min produktionskapacitet. Jeg peger på mine samarbejdspartnere, og ser mig om efter andre, som kan tage nogle af delopgaverne fra.

Jeg arbejder hårdt på at gøre mig synlig. Undervejs får jeg øje på huller og ting der kan gøres bedre. Så gør jeg det. Nusser detaljer på plads. Jeg har for pokker lavet overbevisende ting. Det store problem for mig har altid været at pege på dem og sige 'Se her!' og få folk i tale. Jeg håber virkelig at hjemmesiden kan være et godt redskab her. Min pessimisme irriterer mig lidt. Det er muligt at få opgaver. Folk bruger mig. Det er faktisk det eneste fornuftige at forholde mig til.

Jeg blev ringet op af min kollega fra 'bæredygtig udvikling', som glad berettede om afdelingens årshjul, som hun netop har udarbejdet med henblik på at fordele arbejdet i forb. m. årets udadvendte aktiviteter, - herunder kataloger, plakater og løbesedler - lidt bedre. Jeg hader stress og hårde deadlines, så det er dejligt at der gøres noget for at planlægge indsatsen. Samme strategiske arbejde gør jeg selv med og for mine faste kunder. Jeg kalder det designmanagement. Et rigtig godt værktøj, som forhåbentlig minimerer impuls- og feberindsatser op til fx messer og højtider, og forhåbentlig sikrer mig selv optimale tidsrammer for mine opgaver.

Leveret man 10 nov 2008 00:00:00 CET Mærkater: