De kommende 3 dage skal jeg undervise ved kunstdage på en efterskole i nærheden. Jeg laver tre tegnesessioner med udgangspunkt i Gabrielle Roth's "Fem Rytmer", som er flydende, kaotisk, staccato, lyrisk og stille. Det kan nemt gå hen og blive noget flip, men med en række planlagte øvelser skal de unge nok få noget godt ud af det.
Rytmer kan minde om temperamenter eller følelser, men er mindre personlige, og derfor ikke befamlende, men sætter den enkelte fri til at sætte sin egen rytme, sit eget tempo. Som en kunstnerisk mulighed, men, nok så vigtigt, også i livet. Læs evt. mere om hvordan jeg personligt bruger de 5 rytmer.
Herunder har jeg lagt 5 tegninger ind, som er tegnet efter hver sit rytmekoncept, så det er lidt lettere at forholde sig til.
Flydende er tegnet næsten uden at løfte blyanten fra papiret. Metoden minder mig lidt om Ib Spang Olsens krøllede streg. Der er noget feminint og blødt over det, og teknikken gør det let at arbejde, både med formen og lyset, for fejl tegnes blot over.
Kaotisk er ganske vanskeligt, energigivende, spredt, der tegnes mere eller mindre over det hele på en gang, der er ingen klar systematik, alting stritter. Alt er på en måde tilladt, men der skal mere til end energi at få et billede ud af det.
Staccato kalder på det hårde, stramme look med rene streger og klart rytmiske gentagelser. Verden set med de firkantede briller.
Lyrisk er sådan lidt Carl Larssonsk. En let tegnestil, der lægges vægt på kurver og ting der kan løfte motivet. Det er lidt svært at forklare, jeg håber det lykkes mig i morgen.
Den stille tegning er det mest koncentrationskrævende og indadvendte udtryk. Der "zoomes ind" på detaljerne, og tegnes langsomt og kontrolleret. Det er lidt krævende for en skoleelev i længere tid.