At mestre kaos

Jeg har altid gerne villet være fri til at bruge min tid som jeg ville. Spise når jeg var sulten, sove når jeg var træt og arbejde når jeg var inspireret. Gøre rent når jeg havde lyst. Holde fri når jeg havde lyst. Jeg ville være fri til at gøre som jeg havde lyst, og mine forsøg på at organisere og strukturere min dagligdag var dømt til at mislykkes.

Det lyder så forjættende, men i realiteten førte den livsstil til stress og udbrændthed, fordi jeg altid var bagud med indkøb og rengøring, spiste det lettest tilgængelige, sov for lidt og aldrig var inspireret til at arbejde. Selvfølgelig kom jeg ofte for sent eller glemte aftaler. Jeg overholdt sjældent deadlines, og når jeg gjorde, havde jeg stort behov for at slappe af bagefter, fordi det var så stort et pres at nå at blive færdig til tiden. Jeg tegnede aldrig af lyst - der var simpelthen ikke tid.

De sidste mange år har jeg forsøgt at få regelmæssig motion, men det er kun lykkedes i et par måneder ad gangen, hvorefter jeg har opgivet at bruge så meget energi som det krævede at organisere hvornår aktiviteterne skulle foregå. Typisk er det gået galt i forbindelse med en deadline.

I løbet af det sidste halve år har jeg set mit liv mere og mere i rammer, og jeg bruger tilsvarende min tid mere og mere "som jeg vil". En for en har jeg indført nye vaner. For eksempel gør jeg rent på en bestemt ugedag. Det frigør en masse plads i min hjerne, som jeg før brugte på planlægning, irritation og dårlig samvittighed. Jeg går en travetur, lang eller kort, hver morgen og hver aften, hvis jeg overhovedet har mulighed for det. Jeg står op nogenlunde på samme tidspunkt om morgenen, så mine arbejdsdage er relativt ens bygget op. Jeg har en todelt arbejdsdag, hvor jeg først arbejder med egne projekter, og efter en god lang frokostpause arbejder jeg koncentreret med mine bestillingsopgaver, indtil det er tid at lave aftensmad. Mine aftener bruger jeg på underholdning og studier for min fornøjelses skyld.

Mit stressniveau er faldet, mine negle er blevet lange og mit hår er blevet tykkere. Jeg er både blevet gladere, mere tilfreds med mig selv og mere pålidelig. Jeg arbejder mere, og jeg slapper mere af. Jeg tør ikke sige om jeg også opnår bedre resultater, men der er ingen tvivl om at jeg er mindre bekymret om at gøre opgaverne færdige i en fart og komme videre til den næste, som har ventet. Jeg begår stadig fejl, jeg er ikke perfekt, men jeg kan bedre overskue mine opgaver og min arbejdstid, og jeg arbejder flere timer.

Hvis du vil have gode vaner, kan jeg altså stå inde for at det er effektivt at fokusere på at ændre en ting ad gangen. Det siges at en ny vane tager tre uger at etablere, hvis man gentager den hver dag, og det passer nogenlunde med min erfaring. Mind dig selv om at øve vanehandlingen dagligt, kryds fx af i et skema, det giver syn for sagen. Efter tre uger med daglige gentagelser behøver du ikke længere så ofte minde dig selv om den nye vane. Hold alligevel øje med at den ikke glider ud igen, det sker nemt i begyndelsen.